Környezettudatosság a Juhász Gyulában

5. osztályban az anyagok megmunkálásában a papíré a főszerep. A témát történeti áttekintéssel kezdjük. Megvizsgáljuk, hogy a Föld legkülönbözőbb tájain élt elődeink mit használtak az információk rögzítésére (kő, fa, csont, agyagtálka, papirusz, bambusz, pergamen). Elemezzük, milyen összefüggés van a felhasznált (alap)anyagok és a földrajzi elhelyezkedés között (például éghajlat, növényzet). A gyerekek lelkesen végeznek gyűjtőmunkát a témában, és hozzák otthonról az egyiptomi szuvenír papiruszt, a készítési eljárás leírását.
 
Mikor elérkezünk az ősi, kétezer éves kínai papírgyártáshoz, a módszer megismerése után a gyakorlatban is kipróbáljuk a papírkészítést, méghozzá hulladékpapírból (összevetve a két gyártási folyamat hasonlóságait, különbségeit). A papír rostos szerkezetét a tépett szélek mentén nagyítóval vizsgáljuk. Az újságpapír kapcsán kitérünk a szelektív hulladékgyűjtésre is. A munka előkészítéseként a gyerekek otthon kis darabokra tépkednek 2 oldalnyi újságot (ez sajnos nagyon időigényes). Maga a papírmerítés 12–14 gyerekkel 1 órában is elvégezhető, ha mindenki csak egy-egy lapot merít. Az eljáráshoz rostákat, keretet és egy vasalót használtunk. Több lapot merítve, száradás után méretre vágva füzetkévé fűzhetjük össze a darabokat. A préseléshez, szárításhoz felhasznált lapok száradás után többször is felhasználhatók.
 
A diákok nagyon élvezték és nagy örömmel végezték. Érdekes tapasztalat volt, hogy mennyi energia és víz kell egy db A/5 papírlap elvégzéséhez.
 
Gintner Ábel
pedagógus