Egészséges táplálkozás a Váci Juhász Gyula Iskolában

Az Egészséges életmódra nevelés eddig is iskolánk része volt. Viszont szerettük volna, ezt kibővíteni, korszerűsíteni a technikatermet. Kifejezetten erre a célra szerettünk volna egy tanulói konyhát. Az online oktatás alatt, szülői összefogással el is készült a tankonyha. Intézményvezetőnk ötletén felbuzdulva, természetes volt, hogy amíg nincsenek gyerekek az épületben, addig megpróbáljuk megoldani a felújítást.
 
Az innovációnk céljai:
 
Az iskolai egészségfejlesztés az iskola egész életébe, mindennapjaiba, eddig is bekapcsolódott. Az egészségfejlesztés, a helyes táplálkozásról való beszélgetés, tanulás, sok tantárgyba bevonható. Környezetismeret, matematika, magyar, technika. Az intézményben a tanórákon kívüli tevékenységek alkalmával is, napközis foglalkozásokon már korábban is megjelent az egészségfejlesztés, melyeken a pedagógusok a játékok adta lehetőségekkel elősegítették a tanulók egészséges személyiségfejlődését és megemlítették az egészséges táplálkozás fontosságát.
 
Az egészséges táplálkozással kapcsolatos órákon, foglakozásokon megismerkednek a tanulók a zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék és magok jellemzőivel és fajtáival. Célunk, hogy a tanulók ismerjék meg az egészségvédelem legfontosabb területeit, életkoruknak megfelelően. Emellett legyenek képesek az egészségük megőrzésére, a betegségek megelőzésére, a bevált szokások gyakorlására és a fenntartható fejlődéshez szükséges ismeretekkel.
 
E célból készíttetünk már velük kenyeret, kovászt. Ismerjék a táplálkozás alapvető szabályait, az egészség szempontjából fontos ételeket. Most az újítás során, elkészült a fűszernövényfalunk is.
Feladatunknak tekintjük, hogy képességeket, jártasságokat alakítsunk ki, melyek segítségével a tanulók szokásrendszerévé válik az egészségtudatos viselkedés.
 
Várható eredmények a tankonyha használatával: A tanulók minden oldalról körüljárva megismerik az egészséges életmód és egészséges táplálkozás területeit, összefüggéseit és egymásra hatását. A témát több oldalról körüljárhatjuk, és mindezeket gyakorlatban is kipróbálhatjuk.
 
Fontosabb kérdések, témakörök lehetnek:
● Mit együnk? Miért eszünk?
● Mennyit és mikor együnk?
● A táplálék útja.
● Táplálékok és a fogaink, fogaink barátai, ellenségei.
● Vitaminok fajtái, jelentőségük. Vitaminpótlás lehetőségei.
● Gyümölcsfajták, gyümölcsfogyasztás lehetőségei.
● Zöldségfogyasztás, a zöldségek sokasága.
● Édesítésre használható szerek.
 
Célunk, hogy a gyerekek szemlélete megváltozzon. Rájönnek, felfedezik ezen ismeretek fontosságát. Ezáltal törekedni fognak az egészséges életmód és egészséges táplálkozás szokásainak fenntartására. Esetleg táplálkozási szokásaik is módosulnak. A foglalkozások során a gyerekek megszeretik a nyersen fogyasztott zöldségeket. Emellett közvetetten hatást gyakorolunk a tanulók mikrokörnyezetének egészségszemléletére is. Otthon is elfogyasztanak zöldségeket, amit eddig esetleg nem ettek meg. Megbeszéljük a cukrok és a zsírok szerepét a táplálkozásban, és ezáltal megismerkedünk az édesítésre használható szerekkel (méz, mesterséges édesítők). A tanulók találkoznak az új alapanyagokkal és a reformkonyha sajátosságaival. Megismerkednek az ételkészítés fortélyaival, felismerik, hogy milyen élelmiszereket vásároljunk.
 
A gyerekek egymáshoz való viszonya is átalakul. A közös munka által (saláta- és péksütemény készítés) közelebb kerülnek egymáshoz.
 
Gintner Ábel
pedagógus