Digitális tudásmegosztás Visegrádon, az Áprilyban

Nehéz jó és jól használható képzéseket találni, ezt már többen is megtapasztaltuk. A képzés helye messze van, túl sok az utazási idő. Hiányzunk a munkából, kollégáinkra hárul a helyettesítés a saját óráikon kívül. Nincs olyan képzés, amely érdekelne, vagy már elvégeztük azokat…Akkor hol és hogyan tanuljunk, mi, pedagógusok?
 
Az online oktatás előtt is kiemelt terület volt Visegrádon a digitális tudásmegosztás. Mesterprogramomban ezt vállaltam fel, különös tekintettel a LearningApps alkalmazásra, amelynek lényege és nagy értéke, hogy interaktívan támogatja a tanulási-tanítási folyamatot. A használók alkalmazhatják munkájuk során a már meglevő (mások által készített) tankockákat, vagy módosíthatják is azokat saját igényeiknek megfelelően. Újakat készíteni sem bonyolult, hiszen a sablonok nem köthetőek konkrét kerethez vagy tanulási helyzethez, csupán a megfelelő tanulási környezethez kell igazítani a tankocka tartalmát. A miniképzéseket nem csupán saját intézményemben kínáltam és tartom/tartottam meg többször is kollégáimnak, hanem a tankerület más iskolájába is elvittem, és már a tankerületen kívül is van partneriskolám. Aki egyszer belekóstol a tankockák készítésébe, egyre inkább függővé válik tőle, mert nagyszerű tanulási lehetőségeket tart diák és pedagógus számára egyaránt.
 
A 2020-ban életbe lépett új NAT-ban belépő digitális kultúra tantárgyban nagy hangsúlyt kap a programozás. A kívülálló számára túl komolynak tűnhet a téma, de egyszerű a BeeBot-tal, amely egy gyerekbarát, programozható játékrobot. A tantestületből ketten végeztük el a használatát bemutató és ösztönző képzést tavaly ősszel. A tankerület támogatta három „robotméhecske” beszerzését, amelyek már be is mutatkoztak a gyerekeknek.
 
Ebben az erősen korlátozott részvétellel járó időszakban kínált egy remek lehetőséget a Tempus Közalapítvány, hiszen újra meghirdette több éve futó népszerű képzését, idén A tanulás jövője MOOC 2021 címmel. A MOOC egy betűszó, a Massive Open Online Course rövidítése, ami magyarul annyit tesz, hogy tömeges, nyílt online kurzus.
Lényegében egy olyan tanulási forma, amit az internet tesz lehetővé és szabadon hozzáférhető bárki számára. A tartalom irányából a tevékenység felé mozdulnak el ezek a kurzusok, azaz nem csak tananyagot kínálnak, hanem arra is ösztönzik a résztvevőket, hogy közösen konstruálják tudásukat. Több száz lelkes pedagógussal kerültem közös digitális térbe.
 
A modulokat idén tanárpárok fejlesztették, akik szintén mindannyian elkötelezettek a tudásmegosztás iránt. A folyamatokat kiválóan menedzselték a facilitátorok. Rendszeresek voltak a modulok végén a mérésék a részvevők elégedettségéről, persze ez is olyan felületeken történt, amelyeknek a használatát meg tudtuk mi is tanulni.
 
A legkülönbözőbb szakmai háttérrel rendelkező pedagógusok találkozási pontja volt ez, hiszen mindannyian nyitottak voltunk tanulni egymástól és közösen gondolkodni a saját gyakorlatunkról. Megtapasztaltuk, hogy hogyan és milyen célra tudnánk jól használni a technikai eszközöket. Az idei témák nagyon időszerűek és népszerűek is voltak:
 
- Az együttműködő tanulás és tanítás módszerei és eszközei
 
- Online mérés - értékelés
 
- Játékosítás (gamification)
 
Iskolánkból három különböző területen dolgozó pedagógus kapcsolódott be a képzésbe, egymást is ösztönözve a részvételre. A képzés végeztével bátran állíthatom, hogy igen magas színvonalú és tevékenységközpontú volt. Olyan innovatív közösség jött létre, amelyben a közös gondolkodás, a tanulás, a tapasztalatok megosztása és megbeszélése nagyban elősegítette a digitális kompetenciáink továbbfejlődését. Rengeteg újat tanulhattam, amelyeket már be is építettem az éppen véget ért digitális időszakban is a tanítási folyamataimba. Több kollégám számára – akik nem vettek részt a képzésen – már küldtem az új, megismert alkalmazásokkal elkészített feladatokat, ösztönözve őket is a megismerésükre, használatukra. A kurzus elérte célját: a pedagógusok közötti együttműködés és a digitális eszközhasználat erősítését, amely kiemelten fontos számomra is. A változás kulcsa most is az ember, jelen esetben a tudásvágyó pedagógus személye.
 
A Tempus Közalapítvány az iskolák digitális munkarendre történő átállását elősegítve közzétette A tanulás jövője MOOC kurzusa keretében készült összes, tanároknak szóló oktatóvideóját, amelyek elérhetőek a mellékelt linken bárki számára. https://tka.hu/.../tanaroktol-tanaroknak-avagy...
 
Pauluszné Tóth Anna
mesterpedagógus