Nyílt napok a Váci Robotika Laborban

Nyílt napokat tartottak a Váci Tankerületi Központ robotika laborjában május 23-án és május 27-én, melyen az iskolák diákjai ismerkedhettek meg az informatika ezen ágazatával és többek között olyan eszközöket is kipróbálhattak, mint a banánzongora, futófény, robotkar vagy a 3D nyomtató.

A két nap folyamán a helyi diákok mellett a szentendrei, a budakalászi, a pomázi és a szokolyai iskolák tanulói is megfordultak a Vácon kialakított laborban, melyet a Váci Tankerületi Központ részben pályázati pénzből, részben pedig saját költségén hozott létre. A cél elsősorban a tanárok képzése volt, hogy felkészítsék őket arra, hogy a diákokat ma annyira érdeklő újfajta informatikai ismeretet oktatni is tudják. A program végül túlnőtte önmagát, februártól szakkör keretében már diákok is ismerkedhetnek a robotikával.

-    A gyerekeknek állandóan kütyüket látunk a kezében, azt gondolom, hogy ezzel lehet őket megfogni – mondta a rendezvényen dr. Gál Andrea, a Váci Tankerületi Központ főosztályvezetője.

- Itt, ha körültekintünk, gyakorlatilag minden olyan, ami valamilyen tantárgyi tudást feltételez. Itt semmi olyan dolog nincs, amit mérnökök, vagy cégek készítettek el, hiszen mindent a robotika szakkör tanulói alkottak meg. Megtanulták vele együtt, nem előtte, hanem a készítés közben azt az adott tantárgyi tudást, amit egyébként az órán ülve kellene megtanulniuk, de sokszor azt mondják, hogy nem értik – mondta.

A képzéssel a tehetséggondozás megindítása volt a cél. A 8-14 éves korosztály alapkészségként használja az okoseszközöket, így olyan gyakorlatra tesznek szert, amelyre építve elindíthatják őket az informatikához, robotikához köthető hiányszakmák felé.
 
Vidra András rendszergazda, a Váci Robotika Labor vezetője arról beszélt, hogy jó, ha van némi előképzettsége a diákoknak, de nem feltétel.
-    Itt nem egyféle platformmal foglalkozunk, tehát nem egyféle programozási nyelvvel, nem egyféle eszközzel. Nagyon sokfélét vegyítünk szándékosan, hogy inkább a látásmód és a gondolkodásmód jöjjön át. A problémamegoldó képesség a fontosabb, hiszen azok az eszközök, amiket most megtanulunk használni, már sehol nem lesznek, mondjuk öt év múlva, de az alapelv az ugyanaz, egymásra épülnek mindig. És ha ezt el tudja sajátítani egy tanuló, akkor ezt egész életében tudja hasznosítani később – mondta a szakember.

A robotikai labort a Váci Tankerületi Központ valamennyi intézménye számára térítésmentesen biztosítja.  Jelenleg több váci és Vác környéki iskola diákja és tanára vesz részt a foglalkozásokon. Bár a robotikának sokféle iránya van, a Váci Tankerületi Központ hosszútávú célja az, hogy az alapképzés beépüljön az általános iskolai oktatásba is.