A 2020-2021. tanév matematika központi írásbeli vizsga margójára

Két éve dolgozom a Kosdi Arany János Általános Iskola matematika tanáraként. A munkámhoz minden segítséget megkaptam az iskola vezetésétől és a kollégáktól. Mindannyiunkat nagyon megviselt ez a koronavírus járvány, a hosszú kihagyások és a reménytelennek látszó helyzetek.
 
De mint minden rosszban, úgy ebben is volt jó: megjelentek az új lehetőségek - és hála vezetők azonnali probléma kezelésének, - a karantén bevezetését követő héten, azonnal rendelkezésünkre álltak az online foglalkozások megtartásához szükséges szoftverek, rendszerek. Ezáltal nem történtek óriási lemaradások, mitöbb új lehetőségek jelentek meg, amelyeket azóta is alkalmazunk.
Az írásbelikre felkészülést a 7. osztállyal a második félévtől kezdjük, átvéve a nyolcadikosoktól a stafétát. Itt megismerkednek a felvételi feladatlapokkal, azok nehézségi fokával. Szembesülnek a tudásszinttel, amit nyolcadik félévig teljesíteniük kell.
 
Szerencsére nálunk heti 4 matek óra áll rendelkezésünkre, továbbá egy óra felvételi előkészítő a végzősöknek, amit a nulladik órában tartunk meg. A kora reggeli kezdés ellenére szinte mindig 90% körüli volt a részvétel.
 
Nagyon szerencsés helyzetbe kerültünk az idén, a tanulmányi eredmények alapján megbonthattuk a 7. és 8. osztályokat. Mindkét csoport előmenetelénél egyértelmű fejlődést tapasztaltunk.
A tanmeneteinkbe beépítettük a témakörökhöz illeszkedő felvételi feladatokat. A szorgalmi feladatokat is ezekből állítottuk össze. Gyakorlatilag 2004-től minden felvételi feladattal részletesen foglalkozhattunk. Közben képet kaptunk az esetleges hiányosságokból, amelyekre azonnal reagálhattunk. Az oktatást segítő online felületünkre feltöltöttük az összes feladatlapot, megoldókulcsot és feladatmegoldó videót, ami csak rendelkezésünkre állt.
 
Hagyomány nálunk, hogy a felvételi előtt egy hónappal próbafelvételit írunk. Ezt egy privát társaság szolgáltatásainak igénybevételével tesszük. (http://probafelveteli.hu)
 
A tapasztalataink alapján jó tükör a pillanatnyi felkészültségről, tudásszint állapotról. A mellékelt táblázatban ezek az eredmények és a fejlődés mértéke is megtekinthetők.
 
Sajnos, az idén a próba átlaga elmaradt az előző évekhez képest. Viszont, a szülők és diákok megértették, hogy ettől többre lesz szükségünk. Az utolsó 2 hétben - a gyerekek kérésére - minden nap volt egy nulladik előkészítő óra. A fárasztó sorozat ellenére, jó volt látni a lelkesedésüket. Meg is lett az eredménye: 4 diákunk ért el 40 pont feletti eredményt (48-47-44-43 pontokkal). Az 1. csoport átlaga 32,6 pont volt.
 
Az elért eredmények a mellékelt táblázatban tekinthetőek meg!
 
Sándor Zsolt
matematika tanár