Magyar Kultúra Napja a nagymarosi iskolában

A járványhelyzet miatt az idén a magyar kultúra napját rendhagyó módon az iskolában ünnepeltük – együtt, egy egész iskolai héten át, kihívásokkal, könyvekkel, magyar irodalommal.
 
Előhang
 
Így kezdődött…
 
A jövő héten (2021. január 25-29. között) legyen nálad egy könyv, melynek szerzője magyar!
 
Lehet olyan, amelyet a szüleid vagy a tanáraid ajánlottak az ő kamaszkorukból, vagy csak egyszerűen válassz egyet az otthoni könyvespolcról a borító alapján!
 
Hogy miért? Hétfőn a második szünetben kiderül! Legyen nálad a választott könyv az udvaron!
 
I.rész
 
- „DOBJ EL MINDENT, ÉS OLVASS!”
- A matekkönyvet?
- A kosárlabdát is?
- A tollat, krétát, ceruzát?
- Igen.
- De miért?
- Mert a magyar kultúra napja alkalmából egy héten keresztül, ha meghalljátok ezt a mondatot, akkor minden diák, és a tanár abbahagyja, amit csinál, és előveszi azt a magyar szerző által írt könyvet, amelyet magával hozott. Innen számítva 10 percig mindenki néma csendben olvas.
- Csak úgy, ahol éppen vagyunk?
- Azon a helyen, ahol éppen van az osztály, de minden alkalomhoz kapcsolódik valamilyen kihívás.
- Például?
- Például: „Dobj el mindent, és olvass!” - a kedvenc helyeden az osztályban, vagy a lépcsőn állva/ülve.
- Egy nap többször is elhangozhat a mondat?
- Igen.
- Ki fogja mondani? Tanárok?
- Nem, hatodikos és nyolcadikos diákok fognak szólni, amikor kezdődik az olvasás.
- Lehet tudni majd, hogy ki mit olvas?
- Igen, a rajzórák keretében elkészítitek az olvasott könyvek gerincét, és ezt a földszinti faliújság könyvespolcán el is helyezitek majd.
- Ki találta ki ezt a programot?
- A program alapötlete Szlovákiából származik, Magyarországon Gombos Péter, kaposvári egyetemi tanár nevéhez fűződik a népszerűsítése.
 
Utóhangok
 
„Nagyon tetszett az az ellentét, hogy az egyik percben még tanultunk, a másikban pedig már elmerülhettünk az olvasás csodáiban.”
„Azért volt jó, mert már egy ideje csak a telefonomon olvasok, és most normálisan olvastam egy hétig.”
„Nagyon feldobta a hetet a program. Imádtam az izgalmat, hogy mikor jön el végre a 10 perc. Mivel én azok közé tartoztam, akik „riasztották” az osztályokat, így még az ott eluralkodó pezsgést is megszemlélhettem. Aztán persze én is rohantam olvasni.”
„Otthon is több kedvem lett olvasni.”
„Nekem összességében tetszett, főleg a faliújság. Az olvasás a körülmények miatt néha kényelmetlen volt. Például, mikor a pad alatt kellett olvasni…”
„A program nekem azért tetszett, mert olvashattam a kedvenc könyvemet az óra közepén.”
„Nekem nagyon tetszett! Örültem, hogy a tanárok egy kis színt vittek az unalmas hétköznapokba. Bevallom, igen sokszor hálás voltam, hogy olvashatok.”