Karant-ÉN

A Váci Tankerületi Központ az Edukanyar újságban egy új (ideiglenes) rovatot indított Karant-ÉN címmel. A rovatban mostantól hétfőn, szerdán és pénteken új írások jelennek meg diákok, tanárok, szülők tollából.

Szokolyai Cseh Péter Általános Iskola

Takács Fanni: Világjárvány idején

Miért jött ez a pandémia,
Világjárvány, sok galiba?
Elmarad a kirándulás, születésnap, nyaralás.
Mi lehet a barátokkal,
testvérekkel, rokonokkal?
Ez a vírus megkötötte kezünk, lábunk
Nem láthatjuk a családunk.
Jó lenne már találkozni,
Cukrászdában fagyit nyalni!
Apa, anya dolgozik,
A gyerek meg otthon unatkozik.
Beszűkült a világ nagyon,
Egymagam vagyok az udvaron.
A trambulin is szakad már alattam
Annyit ugrálok rajta egymagam.
Miért jött ez a pandémia
Világjárvány, sok galiba?
Választ várok Tőletek,
Tudósok, Ti következtek!

Váci Juhász Gyula Általános Iskola

Életem egy új fejezete

Már több mint egy hónapja nem mozdultam ki a településről, ahol élek. Én még szerencsés vagyok, mert kertes házban, a falu szélén van házunk, így könnyen ki tudok menni a szomszédos mezőkre, szántóföldekre. El sem tudom képzelni, milyen lenne egy betondzsungel közepén, a lakásba zárva.

Egyelőre még nem figyelhető meg olyan nagy változás rajtam. Talán még meg se szoktam, fel sem fogtam ennek a helyzetnek a jelentőségét. Bár most már ennyi idő után kezdenek kiformálódni a napjaim. Minden reggel minimum egy órával az online értekezletek előtt felkelek. Szépen, nyugodtan bekapcsolom a számítógépen, megreggelizek, felöltözök és fogat mosok. Ez után általában még marad időm az óra kezdete előtt. Ilyenkor megnézem a mára feladott tanulnivalókat, leírom egy lapra, hogy miből mit kell csinálni.
Igyekszem minden feladatot még aznap megcsinálni és visszaküldeni, de ez nem mindig sikerül. A naptól függően folytatódik a délutánom. Van olyan nap mikor rengeteget kell tanulnom és akár késő délutánig csak a gép előtt ülök, de van, hogy szinte semmi dolgom sincs. Minden nap megpróbálok valamit mozogni, mint ahogy előtte is tettem.

Úgy gondolom ez fontos az egészségemre és a fejlődésemre nézve is, és ha már van rá lehetőségem akkor ki is használom azt. Szinte minden délután elmegyek a családommal kutyát sétáltatni. Egészen hosszú utakat szoktunk megtenni, mivel egy nagy mozgásigényű kutyánk van. Imádom ezeket a sétákat, nagyon jó érzés a családtagjaimmal beszélgetni, mozogni és közben a kutyával játszadozni. Amikor kimarad ez a séta én akkor is próbálom a mozgást becsempészni a mindennapjaimba. Rengeteget táncolok, trambulinozok, görkorcsolyázok, olykor még futni is elmegyek. Ezeken kívül hetente háromszor erősítenem kell, gerincproblémáim miatt. Az előző mondathoz visszatérve imádok táncolni. Úgy érzem ez az én sportom. Közben teljesen önmagam tudok lenni, elfeledek minden gondot, teljesen elszáll minden aggodalmam, amin esetleg stresszelek. Ez a sport képes engem teljesen kikapcsolni, gondtalanná tenni. Ilyen hatással rám ezen kívül csak a családom és a kutyánk van. Szerintem jól is jött ez a bezártság egy kicsit, mert több időt tudok velük tölteni. Most van időnk esténként a kanapén összebújva megnézni egy filmet, vagy a kedvenc sorozatainkból egy részt.

Összességében nem tudom eldönteni, hogy ez a helyzet, ami most áll fönn számomra pozitív vagy negatív. Szerintem ez a tanítási módszer is jó, sőt van olyan szempont, amiből még jobban is tetszik. Én vidéken élek, így eddig nagyon korán kellett kelnem, nap mint nap. Most van időm rendesen kipihenni magam, kevésbé vagyok fáradékony. Így tudok koncentrálni a számomra fontosabb dolgokra, tantárgyakra és sokkal kevesebb idő az, amit elpazarolok. Persze minden tantárgyból megcsinálom a kiadott feladatokat, részt veszek az órákon, de sokkal gyorsabban tudok így haladni. Nehéz azért így tanulni és tanítani is, de szerintem így mindenki kicsit magához formálhatja a tananyagot, az iskolát. Ez lehet kicsit furán hangzik, de szerintem ez a vírus, ami végig söpör most a világon jó hatással lehet az emberekre és a környezetünkre is. Megtanulhatjuk belőle, hogy úgy is képesek vagyunk élni, hogy nem járunk autóval, nem szennyezzük annyira a környezetet, és kisebb nyomást helyezünk rá. Én úgy gondolom most a természet kicsit fel tud lélegezni, és legalább egy kis időre is, de kevesebbet ártunk neki. Ez lehet véletlen egybeesés, de mióta tart ez a „maradj otthon” intézkedés alig van felhő az égen. Szóval szerintem igen is lehet látni ebben a helyzetben a jót, de attól még azt nem szabad elfelejteni, hogy odakint az utcákon épp egy világjárvány tombol és nem tudni hány ember lesz ennek az áldozata és abból hány lesz az ismerősünk, szerettünk, rokonunk. Én nekem az nem negatívum, hogy nem találkozhatok a barátaimmal, mert őszintén szólva nem érzem azt, hogy annyi barátom lenne. Aki számít, azzal így is tudom tartani a kapcsolatot, aki meg annyira nem, annál ez most látszik is, hogy nem keres engem. Inkább negatív számomra az edzések hiánya, de ezekre is találtunk megoldást. Online óráim vannak, minden kedden, de ezek nem hozzák vissza teljes egészében az élményt. Számomra az okozott a legkisebb gondot, hogy hogyan kapjuk a feladatokat, vagy hogyan kell visszaküldeni. Én ezekre magamtól is rájöttem. Esetleg még azt sorolnám hátránynak, hogy édesapámat nem láttam már vagy közel két hónapja. Telefonon tudom vele tartani a kapcsolatot, de persze az más, mint személyesen. Igazából ez sem olyan nagy probléma. Jobban szeretek itthon lenni, mint nála, azt a környezetet nem érzem annyira magaménak.

Nekem iskola szempontjából talán jobban tetszik ez a helyzet, de remélem azért hamar vége lesz ennek, és a családtagjaim és én is egészséges tudok maradni. Kívánom, hogy nyárra már befejeződjön ez a járvány, mert én szeretnék majd nyaralni és táborba menni. Nagyon vártam már ezt a nyarat.

Tóth Tamás 5.b: Karantén

Karanténban lenni jó?
Van, akinek ez való!
De nekem nem jó ez,
mert nekem szabadság kell!
Várom már a nyitást,
karanténból kijutást!
Végre jó lesz a szabadban.
labdázhatok, nem magamban!
Jó lesz, ha már vége lesz,
s találkozom veletek!

Nagymarosi Kittenberger Kálmán Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Karantén-alkotások: Jó játék a papír

Ha nehéz körülmények között kell érdekeset, szépet alkotni, mindig előveszem a papírt. Mostani helyzetünkben kevéssé lehet bravúros megoldásokkal élni technika órán. Ezért hívtam segítségül az origamit.

Annyi ötletet lehet meríteni manapság különböző oldalakról, és ráadásul sokféle tananyaghoz illeszthetőek az origami alkotások.

Én felhasználtam anyák napi ajándékhoz, a Madarak, fák napjára, állatkerti szöveg feldolgozásához, vagy csak úgy, fiús-lányos játékokhoz. A gyerekek szívesen ki is próbálták a technika órára elküldött ajánlásokat. Segítségükre voltak az oktató videók, amelyek világosan, lépésről lépésre mutatták a hajtogatás menetét.

Nagyon büszke vagyok másodikos osztályomra, mert nagy lelkesedéssel küldik a remekműveket. Már egy egész kiállításnyi anyagot gyűjtöttünk össze!

Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a szép ősi japán technikát, melynek segítségével sok-sok sikerélményhez juthatnak a gyerekek egy darab papír által és a karantén napjaira is biztosított egy kis mosoly a kicsik és nagyok arcán.

Borsos Erika