Az online oktatás működése és tapasztalatai a Zebegényi Szőnyi István Általános Iskolában

Március 16-án nagyot fordult az "iskolai társadalom" élete (is), diákoké, szülőké és pedagógusoké egyaránt. Az iskolák digitális munkarendre álltak át, a tanulmányi munka online oktatás formájában működik.

A feladat, a kihívás a mi iskolánk számára is nagy volt, de azonnal tettrekészen, megoldásokat keresve reagáltunk rá mindannyian: az iskola vezetősége, a nevelőtestület, a tanulók, a családok. Az első napokban megbeszéléseken kaptunk tájékoztatást a fenntartói irányelvekről és elvárásokról, felmértük a gyermekek számára rendelkezésre álló otthoni IKT eszközöket, megismertük egymás innovatív megoldási javaslatait, támogattuk egymást a különböző online rendszerek és felületek megismerésében. Igyekeztünk egységesíteni a diákokkal való kapcsolattartás, a tananyagok el- és visszajuttatásának módjait, kialakítottuk a digitális oktatás ideje alatt alkalmazott értékelési rendszerünket. Munkánk közben elsődleges szempont volt és maradt, hogy ebben a váratlan és újszerű helyzetben a gyermekeket, családokat megnyugtassuk, megértően kommunikáljunk velük, ne állítsuk őket irreális elvárások elé.

Felső tagozaton egységesen, a Google classroom rendszeren keresztül indult el az online oktatás, évfolyamonként az egyes tantárgyaknak megfelelő kurzusok létrehozásával. Alsó tagozaton az első hetekben színes volt az alkalmazott online felületek, a tanulókkal, szülőkkel való kapcsolattartási módok palettája. Miután fizika szakos kollégánk, valamint iskolánk rendszergazdája kialakították intézményünk egységes levelező rendszerét, amelyben minden diákunk és pedagógusunk központi, egységes e-mail címet kapott, intézményi szinten bevezettük a Classroom rendszer használatát, a napi tananyag kommunikálása, visszajuttatása ezen a felületen történik. Így átláthatóbbá, követhetőbbé vált munkánk, a tananyagok, feladatok rendszerezése, ellenőrzése, a kapcsolattartás, az információcsere egyszerűbb lett.

Jelen helyzetben oktató-nevelő tevékenységünk gerincét a főtárgyak esetében az írásbeli munkák jelentik, a lehetőségek tárháza azonban - hála a szép számmal elérhető digitális tananyagnak, a pedagógusok közötti jó gyakorlatok megosztásának - igen széles: online feladatlapok, tesztek, esszék, online játékok, rejtvények, projektmunka, PPT készítése. Természetesen továbbra is használatban vannak a tankönyvek, munkafüzetek és tanulói füzetek, a diákok az ezekben megoldott feladatok fotóit feltöltik az intézményi Classroom rendszerbe. Készségtárgyak esetében gyakorlati feladatok elvégzésére, megoldására támaszkodunk, ezek a következők: gyűjtőmunka, illusztrációk, kreatív munkadarabok készítése, benti és kültéri mozgásos játékok, szabadban végzett nagymozgásos feladatok. A német nemzetiségi nyelvoktatást tovább színesítik az online nyelvi játékok és a hallás utáni szövegértési gyakorlatok. Diákjaink a szabadidő hasznos eltöltésére is kapnak ajánlásokat: játékokat, meséket, fejtörőket, filmeket, kreatív kézműves ötleteket tesznek elérhetővé számukra a napközis pedagógusok.

Művészetoktatásunkban, a képző- és zeneművészeti ágakon sem torpant meg az oktató-nevelő munka. A művészeti nevelésben különösen fontos a folyamatos kontroll, az azonnali visszacsatolás, segítségnyújtás lehetősége. A személyes kapcsolatok hiányát kontakt-órákkal igyekeznek oldani kollégáink, így segítve a diákok előmenetelét. Az online órák a főtárgyak esetében is működnek heti rendszerességgel, intézményi "órarend" szerint, elkerülve így az ütközéseket.

Tapasztalataink, valamint a tanulói és szülői visszajelzések alapján elmondható, hogy az a mód, ahogyan iskolánk felfogja és működteti a digitális oktatást, megfelel a kihívásoknak, elvárásoknak, ugyanakkor gyermek- és családbarát. Diákjaink többsége motivált, szorgalmas (néhányan szinte jobban szárnyalnak most, mint a "normál" oktatási rendszerben), a szülők együttműködőek, segítik gyermekeiket, ezáltal a mi munkánkat is.

Kőszegi Renáta